V&D neemt de voorsprong op internet

V&D Concepthouse

V&D missen we nog dagelijks. De teloorgang van Nederlands bekendste warenhuisketen zal nog lang blijven nagalmen in ons nationale geheugen. Uit de failliete boedel kochten enkele bekenden uit de wereld van grootwinkelbedrijven de merkrechten.

Liken en communiceren op de nieuwe V&D app

Afgelopen week werd bekend dat V&D eraan toe is om een digitale doorstart te maken. Niet onder de naam V&D overigens, maar met een eerste initiatief onder de naam ‘Frendz’. Die naam geeft eigenlijk al aan wat de strategie van dit nieuwe online platform zal zijn. De producten op Frendz zullen worden aangeboden in de opzet van een sociale netwerksite. Zo kunnen gebruikers een eigen pagina aanmaken, producten liken en delen en er natuurlijk over communiceren met anderen. Ze bepalen hiermee zelf wat trending is.

Frendz als tussenschakel in de wereld van fashion

Op Frendz zal mode worden aangeboden. Geen mode die door de site zelf wordt verkocht, maar producten die afkomstig zijn van andere bedrijven. Dit zijn in de eerste plaats aangesloten modelabels en -winkels, maar het kunnen ook niet-aangesloten verkopers zijn. Het idee doet vrij sterk denken aan de ontwikkelingen bij modewebsite Zalando. Ook Zalando wil graag als een spil in de wereld van mode, de producten van andere aanbieders verkopen.

V&D Concepthouse vergelijkbaar met Rocket Internet

De overeenkomst met Zalando is trouwens niet zo vreemd. De modewebsite Frendz wordt namelijk één van de nieuwe dochterondernemingen van moederbedrijf ‘V&D Concepthouse’. Dit is het enige bedrijfsonderdeel waarin de naam V&D nog te lezen is. V&D Concepthouse zal een positie gaan innemen die vergelijkbaar is met het Duitse ‘Rocket Internet’. Deze Duitse conceptorganisatie is de sturende kracht achter webwinkel Zalando en diverse andere succesvolle initiatieven op internet. Naast Frendz zullen er in de nabije toekomst nog meer concepten onder V&D Concepthouse worden gehangen. Zo zal de Schoolcampus herrijzen, zullen de modemerken Soho en Liv weer meedoen en komt natuurlijk het Prijzencircus online.

De revolutie is begonnen

V&D Concepthouse kiest ‘social commerce’ als leidraad. Mede-eigenaar Roland Kahn ziet het nieuwe verdienmodel als een revolutie. Frendz wil niet alleen in Nederland actief zijn. Ook het buitenland lonkt.

 

 

Be the first to comment on "V&D neemt de voorsprong op internet"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*